Pressmaterial

Denna sida är under konstruktion! Har du frågor eller funderingar? Kontakta oss på hs.ab@telia.com

Tid för blåbär!

I Japan kallas blåbär för "the vision fruit” efter som det innehåller ämnen som hjälper ögat att snabbare anpassa sig till mörker. Men bäret har också visat sig bromsa åldersrelaterade minnesförsämringar. En bit utanför Hjo i Västergötland driver Alexander Tervasmäki Blåbärsgården som är en av de största blåbärsodlingarna i Sverige.
– Blåbärsodling är en starkt växande bransch och det är roligt att vi har ett sådant superbär i odling här, säger han. Alexander är också rådgivare för andra som vill starta blåbärsodling. Han berättar att det finns hundratalet odlingar i landet men att många är ganska små med allt från 100 till 1000 buskar. Hans egen odling har 10 000 buskar av American highbush blueberry, amerikanskt jätteblåbär.
– Normalt ger de tre kilo bär per planta men i Hjotrakten är det inte så varmt så skörden blir ofta lite lägre medan man i Skåne kan skörda fyra till fem kilo på en planta, säger han.
Hur är det med smaken då?
– En del bär smakar mycket, det skiljer både i sötma och syra mellan bären och det finns cirka 15 olika sorter. Reka är den sort som smakar mest likt skogsblåbär enligt mina kunder. Jag har många från trakten som kommer och plockar och det krävs faktiskt att man har en större ort i närheten för att alla bären ska gå åt, säger Alexander.
Den som inte vill ge sig ut i skogen för att plocka bär kan leta upp en odling med lite mer lättplockade bär.
På bilden Alexander Tervasmäki, Blåbärsgården med barnen Wilhelm och Isabelle.
Artikeln är från juli 2019